Slik oppnår du suksess med SEO i Norge

I dag har det blitt en selvfølge å bruke Google, Bing eller KI for å finne informasjon. Det gjøres mange millioner Googlesøk i Norge hver eneste dag, og dette har vist seg å være en stor kilde til inntekt og potensielle nye kunder.

Men hvordan skal du lykkes med SEO, nå som de fleste virksomheter har et aktivt forhold til dette og konkurransen er stor?

pexels-karolina-grabowska-4467739

SEO kort forklart

La oss begynne på toppen. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å optimalisere nettsider, slik at de får mer synlighet i Google. For å lykkes med dette må du lage struktur og innhold som hjelper robotene som indekserer nettsiden til å forstå og tolke hva du driver med.

Googles formål er nemlig å finne et best mulig svar på spørsmålet som brukerne har stilt. Dersom Google mener du er den som er best egnet til å besvare spørsmålet, blir du rangert som nr. 1 for den aktuelle søkefrasen. Da får du også den største delen av trafikken og flere hevendelser eller salg.

Dette handler først og fremst om å treffe brukerens intensjon.

Søkeintensjon

Søkeintensjon eller brukerintensjon er hensikten med Googlesøket. Dette er det aller viktigste for Google, og søkemotoren bruker mye ressurser på å avklare hensikt.

Skal du kjøpe noe, lære mer om noe eller kanskje navigere til noe?

Mange som skal kjøpe noe er gjerne i den fasen vi kaller kommersiell utforskning. Det vil si at de leter etter produkter/tjenester med hensikt om å finne informasjon som vil sette dem i stand til å gjøre et kjøp, innen kort tid.

Klarer du å treffe folk i denne fasen, øker sannsynligheten for at du får en bestilling via en eller annen kanal, ganske betraktelig.

Men hvordan avdekker du intensjon?

CRO
Kunstig intelligens i søkemotoroptimalisering (SEO)

Kunstig intelligens til SEO

For å treffe på søkeintensjon må du forstå kultur. Ting som fungerer kjempebra i England vil kanskje ikke treffe i det hele tatt i Norge. Intensjon ligger i mange av de tingene man aldri trenger å si, fordi alle bare vet hvordan ting henger sammen, -fra et kulturelt ståsted.

Tidligere måtte vi bruke massevis av tid på å samle data, før vi kunne analysere søkeintensjoen. Nå har vi fått kunstig intelligens (KI) som hjelper oss med dette.

KI’ene er dessverre ikke smarte nok til å forstå det menneskelige aspektet som ligger i kultur, men de er suverene til å samle data i en fei. Det betyr at vi ikke kan bruke KI til å gjøre SEO-jobben for oss, men vi kan bruke dem til å effektivisere prosessenes med datainnsamling, slik at vi kan jobbe ut fra et vesentlig større data-grunnlag.

 

Så for å oppsummere; Hvordan oppnår du suksess med SEO i Norge?

Du må være tydelig på hvem du er, hva du ønsker å oppnå og hvem du skal treffe. Vi hjelper deg gjerne med å få dette på plass.

 

Sertifiseringer

google-business-partner-logo

Google-partner sertifisering

En Google Partner er en sertifisert ekspert innen Google Ads som oppfyller Googles strenge krav til kompetanse og ytelse, noe som gir oss tilgang til eksklusive ressurser og support fra Google. Dette sikrer at vi kan levere optimale resultater for dine digitale markedsføringskampanjer.

meta-business-partner-logo

Meta-partner sertifisering

En Meta Partner er en sertifisert spesialist i markedsføring på Facebook og Instagram, som oppfyller Metas krav til ekspertise og ytelse. Dette gir oss tilgang til eksklusive ressurser og støtte fra Meta, slik at vi kan maksimere resultatene for dine kampanjer.

Vil du vite mer om søkemotoroptimalisering?

Klar til å ta din nettside til neste nivå med skreddersydde SEO-tjenester? Kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes med SEO!

Ta kontakt i dag!