Sportsmaster

Økte salg i nettbutikk etter at vi byttet til SKAR

Sportsmaster kom til oss med et ønske om å få på plass et eksternt markedsføring team som kunne hjelpe med alt fra søkemotoroptimalisering (SEO), annonsering, lage kampanjer og mye mer.

Utfordringen

Sportsmaster er en spesialforretning og leverandør av treningsapparater. Sportsmaster har et bredt utvalg av treningsutstyr til hjemmetrening, bedrifter og treningssentre til gunstige priser.

Utfordringen til Sportsmaster før samarbeidet med Skar:

  • Lave salgstall
  • Begrenset rekkevidde på målgruppen
  • Manglende konverteringer
pexels-sportmaster-bilde
Skjermbilde 2024-05-14 kl. 11.35.16

Resultater

Søkekampanjene har opplevd en betydelig økning i antall klikk og konverteringer. Samtidig en forbedring i klikkfrekvens (CTR) og ROAS (Return on Ad Spend). Denne økningen indikerer at flere brukere responderer på annonsene ved å klikke og fullføre konverteringer.

I tillegg har gjennomsnittlig kostnad per klikk (CPC) gått ned, noe som tyder på at vår innsats med å forbedre kvalitetspoeng, søkeordlister, søketermlister og annonsene har vært vellykket.

Dette fører til at Google anser våre annonser som mer relevante, og derfor belønner oss med lavere kostnader for de aktuelle søkeordene.

I Google Ads-søkekampanjen har vi sett en betydelig økning i ROAS. Sportsmaster har oppnådd en imponerende avkastning på 2100,83 ganger det de har investert i annonser.

Når det gjelder shopping-kampanjene, har vi registrert lavere antall visninger og klikk, men dette har ikke påvirket antall konverteringer. Faktisk har antall konverteringer økt, samtidig
som gjennomsnittlig CPC har sunket. Dette indikerer at vi opprettholder høy relevans, med
produktene, bildene og produktfeeden vår satt opp på en optimal måte, noe som resulterer i
lavere CPC.

I tillegg har ROAS økt betydelig, med en imponerende økning på 154%. Dette viser at Sportsmaster har oppnådd en avkastning på 1615 ganger det de har investert i annonser i denne perioden.

 

SEO

Månedlig organisk trafikk har økt fra 32.600 til 62.400 (91%) etter ett års innsats. I samme periode har organisk CTR steget fra 6.1% til 7.7% og snittplassering for alle søkefraser har gått opp fra 11.8 til 8.1

Løsning

Sportsmaster er en kunde som har fokus på ROAS (Return on Ad Spend), og det var derfor
avgjørende for oss å sikre en konstant økning i ROAS-verdien.

ROAS representerer
avkastningen på annonsekostnader, og vår strategi var rettet mot å øke antall konverteringer og konverteringsverdi, samtidig som vi reduserte kostnader per klikk (CPC) og totale kostnader.

pexels-cottonbro-4761349

Sportsmaster er en kunde som har fokus på ROAS (Return on Ad Spend), og det var derfor
avgjørende for oss å sikre en konstant økning i ROAS-verdien.

ROAS representerer
avkastningen på annonsekostnader, og vår strategi var rettet mot å øke antall konverteringer og konverteringsverdi, samtidig som vi reduserte kostnader per klikk (CPC) og totale kostnader.

Våre hovedfokusområder inkluderte:

  • Optimalisering av annonser for å forbedre ytelsen.
  • Opprettelse av nye annonsegrupper for å målrette spesifikke målgrupper.
  • Implementering av nye negative søkeord for å forbedre målrettingen.
  • Endring av samsvarstyper for søkeord for å forbedre relevansen.
  • Segmentering av søkeord etter samsvarstype for å forbedre annonsekvaliteten.
  • Oppdatering av annonser med kampanjeprodukter for å øke engasjementet.
  • Justering av budsjetter for å optimalisere kampanjene.
  • Anbefaling om økning av budsjetter i høysesonger for å maksimere resultater.
  • Oppsett og optimalisering av nye kampanjer dedikert til spesielle perioder som
    romjulen, Black Friday, Black Week osv.

 

SEO

SEO for e-commerce handler om struktur og relevans. I dette prosjektet har fokuset vært mest rettet mot bearbeiding av semantisk relevans på kategori-nivå, for å underbygge søkeintensjon på prouduktnivå. Dette er en metodikk som har vist høy avkastning, og som bidrar aktivt til konverteringer i flere prosjekter.

 

Våre hovedfokusområder inkluderte:

  • Optimalisering av annonser for å forbedre ytelsen.
  • Opprettelse av nye annonsegrupper for å målrette spesifikke målgrupper.
  • Implementering av nye negative søkeord for å forbedre målrettingen.
  • Endring av samsvarstyper for søkeord for å forbedre relevansen.
  • Segmentering av søkeord etter samsvarstype for å forbedre annonsekvaliteten.
  • Oppdatering av annonser med kampanjeprodukter for å øke engasjementet.
  • Justering av budsjetter for å optimalisere kampanjene.
  • Anbefaling om økning av budsjetter i høysesonger for å maksimere resultater.
  • Oppsett og optimalisering av nye kampanjer dedikert til spesielle perioder som
    romjulen, Black Friday, Black Week osv.

 

SEO

SEO for e-commerce handler om struktur og relevans. I dette prosjektet har fokuset vært mest rettet mot bearbeiding av semantisk relevans på kategori-nivå, for å underbygge søkeintensjon på prouduktnivå. Dette er en metodikk som har vist høy avkastning, og som bidrar aktivt til konverteringer i flere prosjekter.

pexels-cottonbro-4761349